M11Rityta 1

10 år med M11: Merchandisen

M11_2008_-0032-950x604
Under jubileumsåret gör Bloggen historiska tillbakablickar på viktiga företeelser i klubbens historia. Idag: Merchandisen.

Bild 1-2Hösten 2009 sågs plötsligt privatpersoner utan tydlig koppling till Mardrömselvan gå omkring i t-shirts med klubbmärket på magen. Män, kvinnor och barn – alla tycktes följa modetrenden. I klacken var plagget förstås obligatoriskt och det salufördes i minst fyra färger: svart, grönt, rött och brunt.
– Upplagan var antagligen inte så stor, men jag vet att vi även tryckte barnstorlekar för att smöra för fansen. De få vi hade, säger Fredrik Hurtig (f d #10) som var merchandiseansvarig på den tiden.
– Jag minns inte om det var jag eller Jon Edergren (#6) som fixade tröjorna. De såldes i alla fall till självkostnadspris i sann söderanda, säger Fredrik Hurtig.
Micke och PerNågra år senare kom tatueringarna. Ett tiopack såldes för en hundring, naturligtvis helt svart.
– Jag hittade en amerikansk hemsida där man kunde beställa gnuggisar för en dollar styck. Jag paketerade om dem och tog med till matcherna. Många kända spelare satsade på hotfulla stilar, spektakulära frisyrer och mycket tatueringar så det låg i tiden. Det var i början på sommaren, säkert i samband med ett internationellt mästerskap, säger Per Bengtsson (#11).
IMG_0042Till skillnad från t-shirtarna stannade de flesta tatueringarna inom laget. Mikael Hedqvist (#20) kom till en bortamatch med gaddar över hela överkroppen. På Korpengalan satte David Kvart (#4) en respektfullt på halsen.
– Färgsättningen och designen gör att de ser ganska äkta ut. Och det var bra kvalitet. Jag lät min 3-årige son göra en på höger biceps och den satt kvar i tre månader, berättar #11.

Text: #33 Foto: Arkiv